Konkurs ReMY – Remote Mars Yard - Publiczne Gimnazjum w Rzezawie

Szukaj
Publiczne Gimnazjum w Rzezawie
Idź do spisu treści

Menu główne:

Konkurs ReMY – Remote Mars Yard

Archiwum > Rok szkolny 2015-2016

Konkurs organizowany przez ESERO-Polska

Młodzi odkrywcy z całej Polski oraz z naszego gimnazjum wzięli udział w konkursie, którego celem było poznanie technologicznych i naukowych wyzwań związanych z eksploracją Marsa.
Projekt ReMY – Remote Mars Yard, współorganizowany przez biuro ESERO Europejskiej Agencji Kosmicznej i ABM Space Education, oferował młodym ludziom szansę na wykazanie się swoją pomysłowością a także na pogłębienie wiedzy o podboju kosmosu w różnych dziedzinach, począwszy od astronautyki i astrobiologii, przez geologię i inżynierię kosmiczną, po podróże międzyplanetarne.
Zadaniem uczestników było stworzenie zespołu badaczy, którzy wzięli udział w symulowanym lądowaniu na Marsie. Zbadali tam jeden z marsjańskich kraterów, przez Internet sterując specjalnie do tego celu zbudowanym łazikiem marsjańskim.
Aby symulacja była jak najbardziej zbliżona do rzeczywistości, konkursowe łaziki oraz makieta marsjańskiego krateru zostały zbudowane specjalnie na potrzeby rywalizacji przez specjalistów z ABM Space Education. Są to eksperci wielokrotnie nagradzani w międzynarodowych konkursach European Rover Challenge i uczestniczący w projektach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do obsługi łazików wystarczył dowolny komputer z przeglądarką i średniej szybkości łączem internetowym.

Misja na Marsa
Jak każda misja kosmiczna i ta podzielona była na parę etapów i wymagała solidnego planowania.

Pierwszym zadaniem naszego zespołu było podzielenie się na grupy specjalistów. W pierwszej grupie znajdowali się naukowcy: geologowie i astrobiologowie. W drugiej zaś „Inżynierowie”: specjaliści do spraw nawigacji i trasy oraz eksperci odpowiadający za systemy łazika. Nad pracą całego zespołu czuwał szef misji, wybrany spośród członków zespołu, przy pomocy opiekuna. Sukces misji zależał od wspólnej pracy wszystkich członków zespołu. Tu sprawdziła się umiejętność komunikacji, sztuka rozwiązywania konfliktów i twórcze podejście do mierzenia się z problemami.
Kolejnym zadaniem było przygotowanie planu misji (tzw. „Flight Plan”). Tu pomocą był formularz udostępniony przez organizatorów. W tym formularzu zaplanowaliśmy krok po kroku wszystkie swoje działania w taki sposób, aby samodzielnie wyznaczyć sobie wartościowe i realne do wykonania cele misji. W trakcie finałów za każde zrealizowane zadanie otrzymywaliśmy punkty, które przesądzały
o ostatecznym wyniku zawodów. Ale uwaga! Łaziki symulowały również problemy i awarie, często przydarzające się prawdziwym robotom eksplorującym czerwoną planetę. Zadaniem naszym było też przygotowanie planu B na przypadek możliwej awarii podzespołów łazika. Gotowy „Flight Plan” przesyłaliśmy do weryfikacji jurorów, którzy dopuszczali do jazd próbnych.
„Flight Plan” przygotowany przez nas był dobrze przygotowany i zostaliśmy zaproszeni do udziału w jazdach próbnych. Mieliśmy możliwość przetestowania podstawowych umiejętności robota: poruszanie manipulatorem i kamerami, przejechanie krótkiego dystansu, zbadanie gruntu marsjańskiego oraz wykrycie obecności związków chemicznych w symulowanej atmosferze.
Czekamy na wyniki konkursu.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego